Mirs Agora-onderwijs
Van 2016 tot en met het einde van het schooljaar 2023/2024 was ik Agora-moeder van twee Agora-kinderen op de eerste Agora-school van Nederland, Wings Agora Roermond. Ik werd Agora-ouder in het derde jaar van het bestaan van Agora. Ik ben blij dat ik Agora-onderwijs heb gevonden voor mijn kinderen en prijs mezelf gelukkig dat ik de jaren van pionieren heb mogen meemaken. Mijn kinderen laten zien hoe groot de meerwaarde is van het relationeel autonoom leren, een opbrengst die verder gaat dan het halen van een diploma...
Op de foto zie je de individuele werkplek van mijn dochter en een aantal medeleerlingen: een twijfelaar die op poten is gezet met daaronder een bank, tafel en stoelen om met zes leerlingen samen te kunnen werken.
Jarenlang heb ik mijn ervaringen gedeeld als 'bloggende ouder' en werd ik steeds vaker benaderd door nieuwe scholen om mijn beleving van het Agora-onderwijs te delen met nieuwe ouders. Waar ik ouders kon voeden met mijn verhalen voedde de feedback mijn inzichten in hoe belangrijk het Agora-ouderschap eigenlijk is.
Hoewel 'Agora-ouderschap' een term is die niet expliciet wordt gebruikt in de Agora-onderwijswereld, ook niet door de Vereniging Agora Onderwijs, is het wel de realiteit waar ouders mee te maken krijgen. Je vindt alleen het woord 'ouderparticipatie' waarmee wordt aangegeven dat ouders deelnemen aan de leeromgeving van hun kinderen. Hierdoor worden ouders niet goed geïnformeerd over wat de keuze voor Agora-onderwijs voor hun kinderen in de praktijk betekent voor hun eigen ouderrol.
Terwijl kinderen mogen 'ontscholen' en onderwijsbevoegden een heel proces doorlopen om 'Agoriaans' te kunnen coachen, geldt er ook een proces van gewenning voor ouders. Daardoor getriggerd heb ik mijn verhalen en inzichten samengebracht in het boek 'Help, ik word Agora-ouder!', als de 'footprint' van mijn eigen Agora-ouderschapchallenge en mijn betrokkenheid bij Agora.
Vanuit mijn eigen achtergrond heb ik ook geschreven over de interne organisatie die past bij het Agora-onderwijs, wat van belang is bij de groei van een Agora-school en over het belang van de 'de merknaam' Agora, zodat je weet wat je te wachten staat als je een willekeurige Agora-school in het land binnenstapt.
In de praktijk blijkt echter dat elke Agora-school anders is ontstaan, is georganiseerd en dat de gezamenlijkheid meer zit in het uniek willen zijn in het uitvoeren van de Agora-visie per school. Als ouder moet je zelf je beeld vormen wat je van de Agora-school vindt die je voor en met je kind hebt gekozen.
Het advies wat ik dan ook altijd geef: Stap de Agora-school van je keuze binnen en ervaar zelf wat je ervan vindt. Stel je vragen. Mijn boek kan je helpen bij je verkenning. Daarin is de organisatie verwezen, zowel wat betreft de leeromgeving voor het kind als voor de ouder. Dat geeft je handvatten als (potentiële) Agora-ouder om te reflecteren op je eigen rol en de dagelijkse praktijk van je Agora-school.
Wat je niet in het boek vindt zijn mijn ervaringen en kijk op het examentraject. Het examentraject is pur sang niet Agoriaans en ook hier zijn er verschillen onderling tussen Agora-scholen. Met mijn beide kinderen heb ik ervaren, dat de winst van Agora vooral zit in de eerste jaren van de challenges. Een Agoriaan die weet wat hij wil is ook in staat om door een 'traditionele' hoepel te springen om zijn diploma te halen. Dat hoeft echt niet persé langs Agoriaanse weg.
Ik zie de filosofie van Agora nog altijd als een lichtbaken voor de toekomst van onze kinderen. Ik zou er daarom nog steeds voor kiezen, maar dan wel met toepassing van de inzichten die ik in mijn boek voor je heb verzameld. Schroom dus niet om voor Agora te kiezen, en maak gebruik van het boek om als Agora-ouder stevig in je schoenen te staan. Het zal je houvast bieden bij het navigeren door de unieke wereld van elke Agora-school, zodat je vol vertrouwen kunt kiezen voor deze onderwijsvorm voor je kind.
#agora-onderwijs #boekoveragora-onderwijs #agoraboek #agoraouderschap #ervaringenagoraonderwijs