Mirs Agora-onderwijs

Van september 2016 tot en met juli 2024 was ik Agora-moeder van twee Agora-kinderen op de eerste Agora-school van Nederland, Wings Agora Roermond. Ik prijs mezelf gelukkig dat ik de jaren van pionieren heb mogen meemaken en daarmee de puurheid van de Agora-filosofie. Mijn kinderen laten zien hoe groot de meerwaarde is van het relationeel autonoom leren, een opbrengst die verder gaat dan het halen van een diploma... 

Op de foto zie je de individuele werkplek van mijn dochter en een aantal medeleerlingen: een twijfelaar die op poten is gezet met daaronder een bank, tafel en stoelen om met zes leerlingen samen te kunnen werken.

Jarenlang heb ik mijn ervaringen gedeeld in blogs op de site van school en later op mijn eigen website. Ik werd benaderd door Agora-scholen om mijn beleving van het Agora-onderwijs te delen met nieuwe ouders. Waar ik ouders kon voeden met mijn verhalen voedde hun feedback mijn inzichten in hoe belangrijk het Agora-ouderschap eigenlijk is.

De term 'Agora-ouderschap' wordt niet gebruikt in de Agora-wereld. Alleen het woord 'ouderparticipatie' kom je tegen waarmee wordt bedoeld dat ouders deelnemen aan de leeromgeving van hun kinderen. Ouders weten niet wat de keuze voor Agora-onderwijs voor hun kinderen in de praktijk betekent voor hun eigen ouderrol, het Agora-ouderschap. Toch is dat voor Agora-onderwijs belangrijk! Net zoals kinderen mogen 'ontscholen' en onderwijsbevoegden een heel proces doorlopen om 'Agoriaans' te kunnen coachen, laat de praktijk zien dat er ook een proces van gewenning nodig is voor ouders om hun rol te vinden. Daar was en er is nog steeds te weinig aandacht voor. Daardoor getriggerd heb ik mijn verhalen en inzichten samengebracht in het boek 'Help, ik word Agora-ouder!'

Daarnaast heb ik vanuit mijn eigen perspectiefbril organisatiekunde vanaf 2018 -vanwege de explosieve groei aan Agora-scholen- geschreven over de noodzaak van een passende organisatie-inrichting, groei en benodigde vaardigheden voor effectieve uitvoering van de Agora-visie én het belang van een uniforme, landelijke standaard voor herkenbaarheid.

De praktijk is echter dat elke Agora-school uniek is in zijn soort en functioneert in zijn eigen omgeving. Agora-scholen kunnen klassen zijn in een bestaande school, aparte ‘vleugels’ of onderdelen van een grotere scholengemeenschap, een school binnen een bestaande stichting of een geheel nieuwe, zelfstandige school die wordt opgericht. De start en plaats bepalen de ruimte die het Agora-onderwijs krijgt om zich (vrij) te ontwikkelen. Met andere woorden... er is geen standaard Agora-school en het 'Agora-gehalte' verschilt per school. De gezamenlijkheid van de Agora-scholen zit meer in het uniek zijn in het uitvoeren van de Agora-visie per school. Onder andere daardoor geldt dat het succes en de beleving van Agora-onderwijs afhangt van het elkaar vinden als coaches, leerlingen en ouders in een gezamenlijke bedoeling van het Agora-onderwijs. Als potentiële Agora-ouder doe je er dan ook goed aan de Agora-school van de keuze van je kind meerdere keren te bezoeken, te voelen en je vragen te stellen en je ook te laten informeren door ouderejaars Agora-ouders en hun kinderen. Mijn boek kan je helpen om je goed te oriënteren. Gebruik het boek om als startend Agora-ouder stevig in je schoenen te staan om je eigen ouderrol Agoriaans te gaan invullen.

Let op: Het boek gaat niet over het eindexamentraject: Dat is pur sang niet Agoriaans en er zijn verschillen onderling tussen Agora-scholen. Met mijn beide kinderen heb ik ervaren, dat de winst van Agora vooral zit in de eerste jaren van de challenges. Een Agoriaan die weet wat hij wil is ook in staat om door een 'traditionele hoepel' te springen om zijn diploma te halen.

Je kunt het boek via de onderstaande link bestellen. Wacht niet te lang, de voorraad slinkt snel. 

Mirs Agora-onderwijs loopt daarmee ten einde... Na de afsluiting van het schooljaar 2023-2024 ben ik zelf geen Agora-ouder meer. Ik heb de afgelopen jaren veel mooie mensen mogen ontmoeten, heb mogen inspireren, ben geïnspireerd geraakt en het is tijd om er een punt achter te zetten. Het boek is de weerslag van mijn 'footprint' en evaluatie van het Agora-ouderschap en een 'inspiratiesessie op schrift' voor eenieder die het wil lezen om er zijn eigen wijsheid uit te halen en het in praktijk te brengen. Het is al langer voelbaar dat het voor mij nu tijd wordt voor nieuwe dingen... ik neem geen nieuwe vragen meer aan voor boekpresentaties, spreker zijn of Q&A's.