Mirs blogs, podcast en brieven

No mans valley - Into the blue - luister terwijl je leest... deze band kent maar liefst twee Agoracoaches!!

Ik begon in 2017 te schrijven als startende Agora-ouder. Ik kwam daarvoor in contact met de coaches en al pratende ontdekte ik hoe mijn vragen overeen kwamen met hun ideeën. Op welke manier zou ik kunnen participeren? Mijn insteek was om nieuwsgierig te mogen zijn en erover te mogen schrijven, zodat ik op de website van school ook andere ouders kon informeren over wat er allemaal speelde, wat mijn ervaringen waren en daarmee ook werkte aan verbondenheid.

Inmiddels zijn er lezers door geheel Nederland, van nieuwe Agorascholen waar ook er 'eerste' ouders zijn, waar dezelfde vragen leven, dezelfde nieuwsgierigheid. En niet alleen ouders lezen de blogs, ook coaches, schoolleiders en besturen. 

Op zijn Agoriaans ontdekte ik naar verloop van tijd dat mijn eigen bril van organisatie-adviseur en energetisch werk ook vanzelf meedoen in mijn kijk op Agora onderwijs. Die vind je natuurlijk terug in de blogs, maar ik heb er ook een aantal specifieke artikelen over geschreven.

Beleving van Agora onderwijs

'Regie over eigen ontwikkeling' is iets wat bij mij past! Ik wil autonoom zijn, vrij kunnen bepalen wat ik belangrijk vind en waar ik mijn tijd en energie in steek. Het vinden van Agora was niet alleen zeer betekenisvol voor mijn kinderen, maar zeker ook voor mijzelf! Afgelopen jaren heb ik veel tijd en energie gestoken in het schrijven over Agora. Ik kon niet anders dan eraan toegeven om te schrijven als zich weer iets in mijn binnenste roerde.

Lees meer »

Wil je écht full time leerkracht worden, Mark Rutte?

Afgelopen weekend was Mark Rutte te gast bij Spuigasten Den Haag FM. Tijdens dit interview gaf hij aan, dat hij na zijn politieke carrière full time leerkracht wil worden. "In het leven moet je dingen doen waar je 's avonds niet van denkt: was het nuttig? In de politiek is er nog wel eens een dag dat je 's avonds denkt: was dit nou allemaal nuttig? Maar een leraar hoeft zich die vraag nooit te stellen." 

Lees meer »

Het (h)erkennen van de ouderrol

BEWARE! Ik besef dat ik met onderstaande blog een knuppel in het hoenderhok gooi en ditmaal richting de ouders... Dat doe ik niet voor niks! Nog meer dan het reguliere onderwijs is Agora afhankelijk van de authenticiteit van hun coaches en het Agoriaans zijn van de ouders eenvoudigweg omdat het niet leunt op systemen, regels, uitzonderingen en labels waar het zich achter kan verbergen.

Lees meer »

De rol van de coach in de gouden driehoek?

Met de gouden driehoek bedoelen we binnen het Agora-onderwijs de relatie tussen de leerling, de coach en de ouder. Het is ‘goud’ als deze optimaal werkt, maar wat is daarvoor nodig en van wie? En ziet die driehoek er dan altijd hetzelfde uit?

Lees meer »

Toe nou nieuwe onderwijsministers!

Ik had een erg goed gevoel toen Robbert Dijkgraaf de nieuwe minister voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap werd en Dennis Wiersma minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs. Niet dat dat gevoel verdwenen is, maar ik had erg hoge verwachtingen en de wens dat zij vooral met vernieuwingen aan zouden komen. Het liefst zo schokkend mogelijk! Gewoon een dikke grote kei in het water gooien en dan de rimpels zijn werk laten doen.

Lees meer »

Elk (Agora)kind is hoogbegaafd nog maar eens opnieuw!

Op LinkedIn gaan vele gesprekken over Hoogbegaafdheid; Vaak gaat het om te weinig aandacht voor maatwerk en de gevoelde noodzaak om speciaal onderwijs voor hoogbegaafde kinderen te organiseren, zodat zij zich niet meer 'uitgezonderd' voelen. Bovendien ontmoeten ze daar dan meer gelijkgestemden is de veronderstelling.

Lees meer »

Agora als lichtbaken voor onze samenleving

Zo’n zes jaren en 32 blogs, artikelen en interviews verder lijkt het me zinnig de balans op te maken waar ik nu sta als het gaat om Agora-onderwijs. Wat waren mijn vragen en drijfveren? Wat was mijn focus? En is mijn visie en kijk op Agora-onderwijs veranderd gedurende de jaren?

Lees meer »

Elk (Agora)kind is hoogbegaafd!

De verkramptheid die ik vaak ervaar bij (ouders van) hoogbegaafde kinderen maakt onmacht voelbaar. Eindelijk is de 'diagnose' er en toch helpt het vaak niet. Scholen breken hun hoofd erover hoe met deze 'complexe mensjes' om te gaan. De labels zijn beklemmend, niet bevrijdend. De nadruk ligt vaak op de 'afwijking' van het systeem in plaats van op de potentie die aanwezig is in je authentieke zijn! Al die mooie initiatieven en onderzoeken ten spijt, zolang je binnen het systeem rondjes blijft draaien zijn het varianten op hetzelfde kunstje. De basis binnen Agora-onderwijs dat elke leerling uniek is en ongelijk wordt behandeld biedt elk kind ruimte tot ontwikkeling, hoogbegaafd of niet! Hartstikke inclusief!

Lees meer »

Agora voor ouders!

"Mag ik me ook inschrijven?" vroeg ik aan Sjef Drummen op onze eerste community-avond. "Ja, dat zou je wel willen, maar helaas, daar ben je te oud voor!" was zijn antwoord. Toch heeft het Agora-onderwijs van mijn kinderen een effect op ons als ouders. We passen niet meer in het reguliere onderwijssysteem en hebben geleerd onze eigen vragen anders te benaderen of zelfs niet meer te stellen. Als Agora-ouder word je je bewust van je eigen conditioneringen als je de moeite neemt naar jezelf te reflecteren met de spiegel die je kinderen je voorhouden. Sterker nog, eigenlijk ben ik stiekem toch wel een beetje Agoriaans ontwikkeld de afgelopen jaren, zonder inschrijving... 

Lees meer »