Er komt een boek voor Agora-ouders!

Gepubliceerd op 4 april 2024 om 12:20

Uitsnede uit 'Schrijvende vrouw met dienstbode' uit 1670-1671 van Johannes Vermeer 

Al vanaf het schooljaar 2016-2017 ben ik Agora-ouder en fervent aanhanger van relationeel autonoom leren! Mijn verhalen deelde ik in het begin als 'bloggende ouder' op de website van school. Het begon als de invulling van mijn manier van participeren, het schrijven. 

Eigenlijk kan iedere ouder zo zijn eigen invulling geven aan het participeren, vanuit zijn eigen authenticiteit. Maar in praktijk blijkt dat nog niet zo gemakkelijk. Mijn belangrijkste inzicht van afgelopen jaren is dan ook dat je comfortabel voelen in je Agora-ouderrol een belangrijke voorwaarde is om je kind optimaal te kunnen ondersteunen en om met zekerheid te kunnen participeren. Waar de kinderen en de coaches op school een leeromgeving hebben om te wennen aan de Agoriaanse manier van werken, zo is er weinig voor de ouders om zich Agora eigen te maken. Dat is dan ook voor mij de aanleiding geweest om een boek te schrijven voor Agora-ouders. Een boek voor bewust ouderschap in een omgeving waar relationeel autonoom leren centraal staat!

Ik ben, voor zover ik weet, nog steeds de enige ouder die blogt over het Agora-onderwijs. Al in 2018 leidde dat ertoe, dat nieuwe Agora-scholen mij benaderden om te praten met nieuwe ouders over mijn ervaringen. Agora-onderwijs is innovatief onderwijs en er is tot op heden alleen de Agora-visie die je op elke website vindt en die je vertelt wat de bedoeling is. Maar hoe die bedoeling in praktijk door jou als ouder ingevuld moet worden, dat moeten ouders eigenlijk zelf uitzoeken. Er wordt je gevraagd je kind vertrouwen te geven, maar hoe doe je dat? Er wordt aan je gevraagd te participeren, maar hoe werkt dat eigenlijk? Ondanks veel enthousiasme valt die participatie in praktijk nog tegen, want hoe participeer je, hoe werkt het en hoe zeker voel je jezelf als ouder? Dat vind ik dan ook de belangrijkste les van al die jaren: dat Agora-scholen beseffen, dat ouders eerst Agora-ouder moeten worden. Dat ben je namelijk niet zomaar. De kinderen krijgen tijd om te ontscholen en vinden daarvoor ook de juiste leeromgeving op school. Agoracoach wordt je in praktijk met je onderwijsbevoegdheid door te starten op een Agora-school. De setting daarvoor is dat je je mag ontwikkelen en wordt ondersteund door training en opleiding, naast veel intervisie in je team van collega's. Waar kinderen er een paar maanden over doen om te ontscholen, daar doet een onderwijsbevoegde er zo'n anderhalf jaar over. Maar hoe zit het eigenlijk met het leertraject van traditioneel ouderschap naar Agoriaans ouderschap? Hoe lang hebben ouders nodig om te ontscholen?

Velen zullen herkennen, dat hoe enthousiast je ook bent als je kind begint, de twijfel en onzekerheid zich meestal al snel melden als het gaat om wat er wordt geleerd, of dat wel voldoende is, of er ook een diploma gehaald gaat worden. Daarnaast weet je eigenlijk ook niet wat je kind doet op school. Hoe ga je daarmee om? Ga je bovenop je kind zitten om te controleren en beheersen? App je je suf met de coach van je kind om te weten wat het doet? Hoe ondersteun je je kind als blijkt dat eigenlijk alles wat je voorheen deed in het traditionele onderwijs nu niet meer werkt? Hoe verhoudt je je met je eigen omgeving die je allemaal vragen stelt over het Agora-onderwijs waar je af en toe met je mond vol tanden staat of je publiek stil wordt omdat het zo anders is? Weinig houvast, niet thuis en niet in je eigen sociale omgeving. Waar kun je het dan nog zoeken? Veelal leidt het tot veel vragen aan de coaches van het kind, aan de schoolleiding. Door al deze individuele zoektochten die veel tijd en energie vragen van zowel de ouder als ook de coach en de school, duurt het vaak lang voordat ouders snappen hoe ze hun kind het beste kunnen ondersteunen in het Agora-onderwijs. Alle zekerheden uit het traditionele onderwijs vallen immers weg en je hebt nog niks nieuws om je aan vast te houden. Je ontmoet ouders op community-avonden, maar ook daar kom je vaak herkenbare vragen tegen zonder antwoorden. Tot op heden is er niet echt een leeromgeving voor de ouders of een soort van handleiding wat je zou mogen verwachten. Dat gaat nu veranderen!

 

Er komt een boek voor Agora-ouders!

Mijn verhalen bleken in de loop der tijd steeds meer een houvast te zijn voor andere ouders. De blogs riepen herkenning op. Ik ben een lichtjesontsteker voor bewustwording en er is niks mooier dan een lichtje ontsteken bij andere ouders door je verhalen te vertellen en samen met ouders te reflecteren. Zo fijn als ze een zucht van opluchting slaken als ze horen dat het normaal is wat ze doormaken. Dat ik ze met vragen voor reflectie mag achterlaten zodat ze zelf hun eigen, authentieke Agora-rol kunnen vinden waarmee ze een optimale leeromgeving thuis creëren waardoor het relationeel autonoom leren voor hun kind beter uit de verf kan komen. Iets wat ik zelf vroeger graag had ervaren, bewust ouderschap dat gericht was op mijn authentiek mogen zijn en leren vanuit mijn eigen kern. En wie van ons niet? Om het voor onze kinderen anders te doen komt er dan ook een boek over Agora-ouderschap dat je kan helpen je weg als ouder te vinden hoe Agora in de praktijk werkt. Hierin zit alles wat ik in de afgelopen jaren heb ervaren en geleerd. Het is een informatief boek dat je kunt lezen als een leesboek, als een studieboek maar waarmee je ook je eigen handleiding kunt maken door het eigenwijze Agoriaanse tintje.

Het boek komt beschikbaar aan het begin van het nieuwe schooljaar. Voor de totstandkoming van het boek heb ik nauw samengewerkt met het Buurtcollege Agora Maas en Peel, met de schoolleiding, coaches en ouders. Samen delen we de wens ouders beter mee te nemen in hoe Agora in praktijk werkt. Het Buurtcollege gaat het boek verstrekken aan haar ouders en coaches. Heb jij als school ook interesse in het boek voor je ouders, coaches of ook je directie en bestuur, mail me dan. Wil je als individu meer weten, ook dan kun je me mailen. Klik daarvoor op onderstaande link:

@lodewijkdekker #lodewijkdekker

Reactie plaatsen

Reacties

Rosa
14 dagen geleden

Wat gaaf zeg! Ik start in het nieuwe schooljaar met een b3 school in Assen, Oer. Ook wij doen aan relationeel autonoom leren. Ik heb veel nagedacht over de rol van ouders hierin en we zijn ons zeer bewust van de noodzaak dat ouders ook ontscholen. Het staat zelfs op onze folder en op onze homepage. We zijn van plan ouders hierin ook actief te ondersteunen. Ik ben benieuwd naar je boek! Hartelijke groet, Rosa
Www.oerassen.nl

Mir
14 dagen geleden

Wat leuk om te lezen dat jullie de noodzaak tot ontscholen zo duidelijk erkennen. Het boek sluit helemaal daar helemaal op aan!