Advies over ouderparticipatie!

Gepubliceerd op 10 juli 2021 om 16:41

Samen met andere ouders was ik trekker van ouderparticipatie op de eerste Agora-school van Nederland, Wings Agora Roermond. In een jaar tijd deze we waardevolle ervaringen op wat er wel en niet werkte. Het grappige is dat ik op verschillende nieuwe Agora-scholen weer het ouderpaspoort tegen kwam, iets dat we in het schooljaar 2018-2019 geïntroduceerd hebben als een lage drempel voor netwerken. Mooi om te zien, dat als je met elkaar deelt, je elkaar ook verder kunt helpen. Daarom dan ook dit artikel waarin je van alles kunt vinden over het succesvol maken van ouderparticipatie.

De ontdekking van het ouderpotentieel

In juni 2021 verscheen het tweede E-magazine van Agora via de Vereniging Agora Onderwijs. Daarin heb ik een bijdrage geleverd over de 'ontdekking van het ouderpotentieel', gebaseerd op mijn ervaringen als ouder bij Agora Roermond en trekker van ouderparticipatie in het jaar 2018-2019. 

Ik kan het me nog goed herinneren, het eerste jaar van mijn dochter op Agora. Mijn eigen nieuwsgierigheid leidde ertoe dat ik ging schrijven voor Agora Roermond en dat doe ik nog steeds! Ik ga op zoek binnen Wings Agora Roermond naar antwoorden op mijn vragen en deel deze in blogs op de website van school. Ik kan het me nog goed herinneren, het jaar waarin ik me actief ging bemoeien met ouderparticipatie. Met een aantal enthousiaste ouders zetten we destijds onze schouders eronder om zoveel mogelijk nieuwe ouders mee te nemen in de gedachtegang van Agora en participatie te organiseren.

Met meer dan 250 leerlingen probeerden we allerlei gegevens van ouders via Google-formulieren in één keer te inventariseren op een community-avond aan het begin van het jaar. We vroegen niet alleen contactgegevens, beroep en hobby's, maar ook of ze een eigen bedrijf hadden, of ze mee wilden werken aan bedrijfsbezoeken, buitenlandreizen en aan de organisatie van community-avonden. Ik was zo enthousiast, dat ik na afloop van de bewuste community-avond rond middernacht de spreadsheet raadpleegde en vervolgens niet kon slapen van de eagerness om ermee aan de slag te gaan. Die avond leverde in één moeite 200 regels aan oudergegevens op en het was fantastisch om te zien hoe groot en gaaf de schatten waren van onze ouders van al die Agora- leerlingen!

We hebben met een drietal ouders een jaar lang enthousiast getrokken, geduwd, geënthousiasmeerd en geïnspireerd en vooral ook bijgestuurd. Er zijn bijzondere sessies georganiseerd, mooie community- avonden gehouden, nieuwsbrieven verstuurd, informeel als ouders met elkaar gesproken op een zogenaamde ‘koffie-avond’ en er zijn diverse leerlingen geholpen met hun challenges door vraag en aanbod met elkaar in contact te brengen.

Wat wij hebben geleerd, is dat je schoolbreed een gedragen visie moet hebben om iedereen te laten participeren in zijn eigen rol, ouders, coaches en leerlingen. We zijn in dat jaar weinig niet-welwillende ouders tegen gekomen, wel veel vragen en twijfels. Hoewel de oproep mooi is – “Kom inspireren, kom je passie delen, het maakt niet uit hoe!” – blijkt er toch een drempel voor ons als ouders. Het is niet iedereen gegeven om ‘begeisterd’ voor een groep pubers te gaan staan of ze mee te nemen in een workshop, ondanks alle motivatie daarvoor.

Het bleekt ook dat er vele schakels bepalend zijn voor het succes van een inspiratiesessie en de zwakste schakel kan veel energie en tijd teniet doen. Hele eenvoudige dingen die routinematig lijken zijn essentieel voor een goede ontvangst van een ouder en het soepel ondersteunen van een sessie zodat deze succesvol kan zijn. Dat besef dat ook de facilitering een succesfactor is en het ook goed inrichten, maken of breken ouderparticipatie in de praktijk.

Netwerken is niet zomaar iets wat je even uit je mouw schudt. Netwerken vergt een investering in persoonlijke relaties, in het zijn van mensen. Wat ze aan schatten van kennis en ervaring kunnen aanbieden kom je te weten door de ouders te leren kennen. Netwerken vergt tijd en energie, interesse en handigheid. Je kunt pas ‘oogsten’ uit een netwerk, als de relatie tot stand is gekomen en wederzijds in balans is. Dat kun je niet zomaar even erbij doen, hoe gretig de insteek ook is om het goed te doen.

Het is belangrijk dat ouders eerst Agora-ouder worden. Ze hebben de tijd nodig om te ontscholen, net als hun kinderen. Het zorgt ervoor dat de ouder samen met de coach en de leerling een driehoek vormt. En laten we eerlijk zijn, je loopt als ouder de coach veel te veel voor de voeten als je het niet begrijpt en je kind wel.... Je kind wordt gesandwiched tussen coach en ouder als beiden niet Agoriaans ondersteunen. Voor de coach lijkt het me dan ook een ‘zegen’ als ouders ontschoold zijn en Agora-ouder zijn geworden.

Als je Agoraschool net start, ‘go with the flow’ en organiseer participatie van ouders in het leerproces van de kinderen organisch, maar vergeet niet al vanaf de start een visie samen neer te zetten wat je ambitie is, hoe je wil groeien! Als je groter groeit, dan zul je ouderparticipatie een vaste plek willen geven binnen de onderwijsorganisatie om het blijvend te laten werken. Er zijn genoeg enthousiaste initiatieven, maar het is de kunst om het werkend te krijgen en werkend te houden.

De pijler ouderparticipatie biedt zoveel aan leeromgeving! Het spaart ‘inspiratietijd’ van de coach, het levert meer dynamiek en nieuwsgierigheid op. Zo stel ik me een ‘snoepwinkel’ voor met van alles waar je door geïnspireerd kunt worden als leerling. De crux zit hem erin vraag en aanbod bij elkaar te brengen en winkel zichtbaar te maken. Een ‘omgekeerde’ community-avond waar ouders zich presenteren is een hele leuk ervaring voor leerlingen om te ‘shoppen’ en ouders om te ervaren hoe dat nou voelt, je presenteren voor de kinderen.

Ik gun alle nieuwe scholen de ervaringen van Wing Agora Roermond om van te leren en daardoor een vliegende start te maken als nieuwe school met ouderparticipatie! Maar vooral gun ik jullie dat gevoel dat ik had rond middernacht toen ik het ouderpotentieel voor Agora ontdekte! Zoals een van de coaches het ooit samenvatte: “Het begint altijd met de factor blij”, en dat geldt ook voor ouders!

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.