A school called Agora - de wereld van Agora

Wat doet een pagina over 'school' op mijn website? Agora vind ik niet echt een 'school' zoals je die voor je ziet vanuit het traditionele onderwijs. Agora betekent letterlijk 'plein' en staat voor 'it takes a whole village to raise a child' op het gebied van onderwijs. Onderwijs met de focus op ontwikkeling. Ik ontdekte het in 2016 en ben sindsdien verknocht aan de filosofie van Relationeel Autonoom Leren. 

Agora-onderwijs stelt de ontwikkeling van het kind centraal stelt door het te laten leren langs de weg van intrinsieke motivatie. Mijn beide kinderen hebben 'genoten' van Agora-onderwijs en hebben me dan ook 'Agora-ouder' gemaakt. 

Het is voor mij als ouder én als volwassene een blijvende inspiratiebron voor hoe je kunt kijken naar je natuurlijk ontwikkelen langs de weg van altijd aanwezige nieuwsgierigheid en dat alles vanuit je eigen authenticiteit. Niemand van ons is 'gemiddeld', geen enkel kind en ook geen enkele volwassene.

Mijn beide kinderen zitten inmiddels niet meer op een Agora-school, maar dat maakt niet uit voor mijn enthousiasme voor deze vorm van leren. Agora zie ik als een lichtbaken voor de toekomst van onze kinderen. Het loopt misschien zelfs wel een beetje te ver vooruit op waar de meesten aan toe zijn, al is wel voor veel mensen duidelijk, dat het onderwijs toe is aan vernieuwing!

Een ouder blogt...

Als betrokken ouder heb ik vanaf het schooljaar 2016-2017 geblogd over Agora. Over mijn vragen, mijn verwondering en net zo goed mijn twijfels. Het lezen van mijn blogs leidde landelijk tot vragen van nieuwe scholen om hen wegwijs te maken met mijn ervaringen. Hoewel ik deel uitmaakte van de eerste Agora-school van Nederland zijn veel van de blogs 'universeel' en daarom nog heel herkenbaar voor alle nieuwe Agora-scholen die er zijn en nog gaan komen. Via de link 'Een ouder blogt' kun je ze lezen.

Een boek over Agora...

Naarmate ik meer schreef concentreerden de blogs zich op het Agora-ouder zijn. Want ouder zijn van een Agora-kind is anders dan ouder zijn van een kind dat naar traditioneel onderwijs gaat. Er ontstond een behoefte aan een soort van samenvatting, handleiding waarin ik mijn ervaringen kon bundelen voor nieuwe Agora-scholen en dat leidde uiteindelijk tot het boek 'Help, ik word Agora-ouder!' over relationeel autonoom leren voor bewust ouderschap. Wil je meer erover weten, volg de link hieronder.

Agora door de perspectiefbril organisatiekunde

Hoewel veel mensen mij vooral kennen als een 'bloggende ouder' heb ik ook een perspectiefbril vanuit mijn eigen achtergrond en dat is de perspectiefbril organisatiekunde. Ik heb zelf mogen werken in een innovatieve organisatie en herkende bij Agora ook de flow die daar zo kenmerkend voor is. Mijn lichtje ging aan als het ging om hoe zo'n school nu verder vorm krijgt en hoe je de vorm goed laat passen bij de bedoeling van 'regie over eigen ontwikkeling'. Vanaf het begin dacht ik dan ook in 'organisatieplaatjes' en ik heb er meerdere blogs en artikelen over geschreven vanuit het perspectief van de organisatiekunde. Je leest ze via onderstaande link: