Wil je écht full time leerkracht worden, Mark Rutte?

Gepubliceerd op 29 november 2022 om 15:07

Afgelopen weekend was Mark Rutte te gast bij Spuigasten Den Haag FM. Tijdens dit interview gaf hij aan, dat hij na zijn politieke carrière full time leerkracht wil worden. "In het leven moet je dingen doen waar je 's avonds niet van denkt: was het nuttig? In de politiek is er nog wel eens een dag dat je 's avonds denkt: was dit nou allemaal nuttig? Maar een leraar hoeft zich die vraag nooit te stellen." 

 

Klopt dat Mark? In het reguliere onderwijssysteem? Is het echt zo nuttig wat wat daar allemaal doen? Ervaren leerlingen, leerkrachten en ouders dat zo? En gaat je dat niet tegenvallen als je er helemaal in zit, full time? Met alles wat daarbij hoort dat je nu niet hoeft te doen?

Mijn brief aan Mark Rutte...

 

Foto: ANP - https://nos.nl/artikel/2454130-rutte-wil-na-premierschap-het-onderwijs-in-dat-vind-ik-superleuk

Beste Mark Rutte,

 

Afgelopen weekend bevestigde je bij Spuigasten van Den Haag FM wat je al vaker hebt geroepen: ‘Als ik geen premier meer ben, dan ga ik fulltime leerkracht worden!’ Met jouw ervaring lijkt het me fantastisch als jij jongeren zou inspireren in hun eigen ontwikkeling. Maar… klopt jouw uitspraak wel dat een leerkracht zich niet hoeft af te vragen of dat wat hij op een dag doet nuttig is in het huidige onderwijsstelsel?

 

Heb jij zelf al voor ogen hoe jouw fulltime dagen als onderwijzer eruit gaan zien? Mag je nu vrij inspireren in die paar uurtjes of zit je vast aan de onderwijsuitgeverijen die bepalen of je voor of achter ligt op schema? Maak je toetsen en kijk je die na? Heb je al onvoldoendes moeten uitdelen en daarmee moeten kwalificeren als ‘gezakt’ of ‘geslaagd’? Kwalificaties die gemaakt zijn op jaren van tevoren bedachte eindtermen en met de welbekende parabool waarvan een percentage nou eenmaal moet ‘zakken’, anders hoef je niet te toetsen! Heb je ervaren hoe kinderen uitvallen omdat ze niet binnen het systeem passen? Heb je oudergesprekken gevoerd en ervaren hoe ouders vast zitten als het gaat om de erkenning van hun kind? 

 

Weet je hoe frustrerend vele leerkrachten dat systeem inmiddels ervaren? Hoeveel kinderen er thuiszitten of uitvallen omdat ze niet binnen het systeem passen? Hoeveel labels er nodig zijn met de daaraan vastgekoppelde hulpverlenersindustrie om ze weer op hun levensweg krijgen? Hoe ons kalendersysteem kinderen hun leven lang op achterstand zet? Hoeveel ouders met spanning en stress rondlopen om hun kind maar erkend te krijgen voor wie het is?

 

Wat zou je ervan vinden als je je inzet voor een manier van lesgeven die lijkt op het lesgeven dat je hebt gedaan op de Burton Academie van je vriend Lodewijk Dekker? Daar heb je kunnen ervaren hoe het is om een week lang hoogbegaafden vanuit je eigen passie te inspireren. Daarvan weet je dat ze een jaar de tijd kregen om uit te vinden wie ze zijn en welke plek ze in de wereld willen innemen. Vond je het niet vreemd dat de Burton Academie zo hard nodig is om deze jongeren te ondersteunen en coachen in wat ze nou werkelijk willen en kunnen?

 

Vele kinderen gaan dagelijks naar school om via de externe USB die erin wordt gestopt te leren voor hun diploma en weten met het papiertje in de hand eigenlijk nog niet wie ze zijn en wat ze kunnen. Ze weten helaas niet allemaal al op vroege leeftijd dat ze premier willen worden! Het kan niet anders dan dat jouw eigen intrinsieke motor en de omstandigheden die je mede zelf hebt gecreëerd tot deze manifestatie hebben geleid? Een drijfveer en passie die je zelf iedere dag nog kunt voelen en ervaren.

 

Zou het niet vele malen wijzer zijn je eigen passie aan te wenden het onderwijs te vernieuwen op basis van jouw eigen ervaring wat passie, intrinsieke motivatie en autonomie kunnen betekenen? We hoeven namelijk niks meer te ‘worden’, we ‘zijn’ al iemand, ook als kind. Het belangrijkste dat we nodig hebben is dat dat zichtbaar kan worden, begeleid en ondersteund. Dat we de intrinsieke motor laten ronken zodat leerlingen vanuit passie zich ontwikkelen en leren.

 

Mijn kinderen volgen Agora onderwijs en ik ben erg blij dat we deze vorm van onderwijs gevonden hebben. Ik blog al jaren over Agora onderwijs en de vele voordelen die het biedt voor zowel kinderen, leerkrachten als ouders. Het biedt zoveel meer op de basis van regie over eigen ontwikkeling, burgerschap en betekenisvol leren… Ben je nieuwsgierig? Voel je uitgenodigd voor een gesprek! Het zou je zomaar kunnen overhalen op een andere manier les te willen geven als leerkracht of je inspireren er meer mee te willen voor het onderwijs in Nederland.

 

Hoewel ik de Johan de Witschool van harte een full time leraar zoals jou gun, zie ik jou namelijk veel meer betekenisvol een voorvechter worden van vernieuwend onderwijs. Als je dat met dezelfde passie en energie elke dag doet en aan het einde van de dag meer energie overhoudt dan hoe je de dag begonnen bent nu als premier, dan ben ik hoopvol dat we wellicht over een paar jaren meer betekenisvol onderwijs hebben dat past bij de tijd waarin we leven waarbij onze kinderen voorbereid zijn op hun toekomst.

 

https://www.denhaagfm.nl/dhfm/4654372/rutte-wil-na-premierschap-fulltime-voor-de-klas-staan-dat-vind-ik-superleuk

https://nos.nl/artikel/2454130-rutte-wil-na-premierschap-het-onderwijs-in-dat-vind-ik-superleuk

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/390286/mark-rutte-als-leraar-hij-grappig-beetje-streng-en-neemt-nooit-zijn


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.