Wij kozen als ouders niet zomaar voor Agora-onderwijs... Agora bestond maar net en wij begrepen er eigenlijk niet zoveel van. Toen ik mijn kind zag 'doodbloeden' op een traditionele middelbare school was voor mij de maat vol. De enige school die het echt anders deed in onze omgeving -en ik had ook kennisgemaakt met de Vrije School- was Agora. Deze blog heb ik herplaatst omdat hij voor mij zo puur is hoe wij Agora in het begin meemaakten als ouders. Het beschrijft de fasen van ontscholing van ons ouders.

Herken je dit? "Zit jouw kind op Agora? Wat is dat voor school? Hoe halen ze een diploma? Hoe zit het met het vervolgonderwijs? Durf jij dat nieuwe onderwijs aan?" Vragen die mij gesteld worden als ik vertel dat onze dochter naar Agora-onderwijs gaat. En ik vertel er met trots over... iets wat ik twee jaar geleden niet had gedacht.
Het ‘ouderrooster’ van groep 8: Ouderavonden, adviesgesprek, meeloopmiddagen, open dagen, inschrijfformulieren. Lokkers op open dagen en meeloopmiddagen om leerlingen binnen te halen in een ‘krimpende’ markt. Keuze genoeg. Al een voorkeur op basis van verhalen van vrienden en bekenden, eigen ervaringen. En ook vraagtekens of dit alles nou echt weergeeft hoe het in praktijk werkt. En dan: in overleg met je kind kiezen en inschrijven op de inschrijfdagen. In ons geval viel de keuze uiteindelijk op een reguliere school met een bekend concept en bekend om haar structuur, overzicht en regels. Duidelijk in ieder geval. De keuze van onze dochter, een verstandige en sociaal invoelende meid die goed kan aangeven wat ze wil. Kiezen voor een bekend systeem leek veiliger… toen!
Dan de praktijk na de keuze! Een schoolkamp waar ze het liefste meteen rechtsomkeer maakte, zich niet meteen terug herkennen in ‘gelijkgestemde leerlingen’, een gemotiveerde start om te leren, snel doorzien van hoe ze moest plannen en hard werken. Een doorzetter. Maar zonder beloning. Die bestaat immers uit cijfers, niet uit beloning van de inspanning, de beloning van het onderweg zijn, het leren zelf. Je totaalscore van alle gemiddelden geeft aan of je ‘slim’ genoeg bent. Ik zie mijn dochter bikkelen en zich continu aanpassen. Als moeder krijg ik het gevoel dat er steeds ‘minder’ van mijn dochter overblijft. Eigenlijk kan ze heel goed verwoorden hoe het beter zou kunnen, hoe het onderwijs meer bij haar zou aansluiten, hoe ze beter zou kunnen presteren. Praten als brugman op school over meer maatwerk levert niks op, daar is het systeem ook niet op ingericht. En eerlijk gezegd, ik had vaak net zo goed een andere taal kunnen spreken, we lijken elkaar niet te begrijpen. Wanhopig vraag ik me af: Wat is het alternatief? Toch Agora-onderwijs, in dat gebouw met die kleurtjes? Is dat de juiste voeding voor haar, is dat iets wat aansluit? Ik kreeg er niet meteen ‘grip’ op toen ik er het eerst iets over hoorde zo’n twee jaar geleden, maar ik was wel nieuwsgierig! Maar nog onvoldoende moedig om te kiezen voor een ander systeem.
Een inloopmiddag bij Wings Agora Roermond zie ik als kans voor mij als moeder om een kijkje te gaan nemen. Ik neem contact op en mag aansluiten. Al bij binnenkomst raak ik verwonderd. Ik voel mij uitgenodigd door de inrichting en de sfeer die er hangt. Ik vraag mij af waar deze school was toen ik naar de middelbare school ging? Ik weet zeker dat ik hiervoor gekozen zou hebben. Een gevoel van nieuwsgierigheid en ongeduld om te ontdekken!
Een kennismaking van mijn dochter met Wings Agora Roermond leidt tot hetzelfde gevoel bij haar en er komt een meeloopdag. Als wij haar als ouders aan het einde van de meeloopdag ophalen herken ik haar al niet meer terug! Ze loopt er rond alsof ze er thuishoort. Erg enthousiast is ze en het duurt haar eigenlijk veel te lang voordat ze zich kan aanmelden en beginnen! Ze bereidt zich serieus voor voor haar intakegesprek. Ze vindt het spannend om te wachten op de terugmelding dat ze is aangenomen. En ondertussen maakt ze netjes haar reguliere school af en blijven bikkelen. Iets waar ik als moeder veel respect voor heb.
Eindelijk is het zover! Na de zomervakantie start ze met een groep van in totaal 110 leerlingen. In een nieuwe vleugel van school. Wennen… met alles. Niet alleen voor haar maar ook voor ons als ouders. ‘Ontscholen’ of ‘detoxificatie’ noemen ze dat! Wat doet ze daar nou de hele dag? Haar flarden van de dag laten vertellen helpt niet echt, zelf een kijkje gaan nemen wel. Ik dompel mijzelf onder in de ‘chaos’ op de tweede verdieping. Overdonderd. Er gebeurt van alles om mij heen en ik zoek naar de structuur. Verwarrend, totdat het me duidelijk wordt, dat ik kinderen zie lopen als zichzelf. Kinderen die zich vrij voelen in hun uiting. Geen kuddedieren die je bij wijze van spreken ook een schooluniform zou kunnen aantrekken, maar individuen. Kinderen die al iemand zijn en niet meer iemand hoeven te worden. Iets dat terugkomt in de werkplekken waarvan er geen een hetzelfde is! Dat geeft mij opnieuw dat gevoel van verwondering, nieuwsgierigheid en ongeduld om te ontdekken. Ik zou er best een middag kunnen ronddolen.
Datzelfde overkomt mij opnieuw op de ‘celebration of departure’ middag in oktober. De afsluiting van de eerste zes kennismakingsweken. Het is verfrissend om te zien dat deze middag draait op de inbreng en acties van de kinderen. Ik ben trots als ik bij binnenkomst mijn dochter informatie zie verstrekken aan ouders over het programma! Een geheel andere ervaring dan die andere school waar het geheel werd geregisseerd van bovenaf. Ik zou me zelf nog wel willen inschrijven als leerling als ik de energie voel op die avond. Het wakkert het ‘challengegevoel’ aan bij mij als ouder. Ik begrijp alleen van Sjef Drummen dat ik me niet meer kan inschrijven gezien mijn leeftijd. Jammer! Gelukkig zie ik een dochter die blij is met haar keuze!
De eerste opbrengsten van een half jaar Agora: ik zie mijn kind weer terug zoals het is, in haar kern! Eigen-wijzer, met meer zelfvertrouwen, en met een leerproces nu al in de eerste maanden waar andere kinderen pas na de diploma-uitreiking aan toekomen. Dit is waar ik voor wil kiezen voor mijn kinderen. Dat ze hun eigen ontwikkeling mogen doormaken en daarin begeleid worden. Met trots laten zien wie ze zijn. Begeleid door ons als ouders die hen aan de hand nemen waar dat nodig is. Begeleid door coaches die inspelen op waar het kind zich bevindt in de ontwikkeling en hen verder vooruithelpen. Niet door te onderwijzen, maar door te spiegelen en door te vragen. Zelf antwoorden te laten zoeken. Door verantwoord de wereld te mogen verkennen en daar niet mee te moeten wachten totdat het diploma binnen is. Een voorbereiding op het leven door ermee bezig te zijn, door het te leven. Ontwikkeling onderweg! Als iemand mij dan ook vraagt waar mijn kind naar school gaat dan zeg ik trots: Mijn kind zit op Agora!
Reactie plaatsen
Reacties