Mirs Agora onderwijs

No mans valley - Into the blue - luister terwijl je leest... deze band kent maar liefst twee Agoracoaches!!

Hoe fijn is er dat er 'onderwijs' is dat geen 'onderwijzen' betekent, maar uitgaat van het leren langs de weg van intrinsieke motivatie, het willen leren, het willen ontdekken - het verkrijgen van wijsheid door achter je nieuwsgierigheid aan te gaan - het weglaten van groepen naar leeftijd en niveaus - het niet opgejaagd worden door cijfers en toetsen - geholpen door coaches, vakexperts, ouders en eigenlijk... de hele wereld? Welkom in de wereld van Agora-onderwijs!

In onderstaande teksten vind je de jaren ervaring en beleving van het Agora onderwijs van januari 2017 tot en met november 2022 van mijn beide kinderen als Agora ouder, maar ook mijn kritische blik op de ontwikkeling en vormgeving van het Agora onderwijs (landelijk) als het gaat om ouderparticipatie en de wijze van groeien, sturen en veranderen. Daarin speelt zowel mijn organisatie-adviesgrond een rol als ook mijn missie om lichtjes te ontsteken voor bewustwording. 

Blogs en artikelen

Been there, done that... en nu?

Hoewel de passie voor 'regie over eigen ontwikkeling' en 'it takes a whole city to raise a child' nog onverminderd groot aanwezig is, merk ik dat de intrinsieke motor om nog zo actief bezig te blijven als Agorapromotor in een lagere versnelling zit.

Lees meer »

Het (h)erkennen van de ouderrol

BEWARE! Ik besef dat ik met onderstaande blog een knuppel in het hoenderhok gooi en ditmaal richting de ouders... Dat doe ik niet voor niks! Nog meer dan het reguliere onderwijs is Agora afhankelijk van de authenticiteit van hun coaches en het Agoriaans zijn van de ouders eenvoudigweg omdat het niet leunt op systemen, regels, uitzonderingen en labels waar het zich achter kan verbergen.

Lees meer »

De rol van de coach in de gouden driehoek?

Met de gouden driehoek bedoelen we binnen het Agora-onderwijs de relatie tussen de leerling, de coach en de ouder. Het is ‘goud’ als deze optimaal werkt, maar wat is daarvoor nodig en van wie? En ziet die driehoek er dan altijd hetzelfde uit?

Lees meer »

Toe nou nieuwe onderwijsministers!

Ik had een erg goed gevoel toen Robbert Dijkgraaf de nieuwe minister voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap werd en Dennis Wiersma minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs. Niet dat dat gevoel verdwenen is, maar ik had erg hoge verwachtingen en de wens dat zij vooral met vernieuwingen aan zouden komen. Het liefst zo schokkend mogelijk! Gewoon een dikke grote kei in het water gooien en dan de rimpels zijn werk laten doen.

Lees meer »

Agora als lichtbaken voor onze samenleving

Zo’n zes jaren en 32 blogs, artikelen en interviews verder lijkt het me zinnig de balans op te maken waar ik nu sta als het gaat om Agora-onderwijs. Wat waren mijn vragen en drijfveren? Wat was mijn focus? En is mijn visie en kijk op Agora-onderwijs veranderd gedurende de jaren?

Lees meer »

Elk (Agora)kind is hoogbegaafd!

De verkramptheid die ik vaak ervaar bij (ouders van) hoogbegaafde kinderen maakt onmacht voelbaar. Eindelijk is de 'diagnose' er en toch helpt het vaak niet. Scholen breken hun hoofd erover hoe met deze 'complexe mensjes' om te gaan. De labels zijn beklemmend, niet bevrijdend. De nadruk ligt vaak op de 'afwijking' van het systeem in plaats van op de potentie die aanwezig is in je authentieke zijn! Al die mooie initiatieven en onderzoeken ten spijt, zolang je binnen het systeem rondjes blijft draaien zijn het varianten op hetzelfde kunstje. De basis binnen Agora-onderwijs dat elke leerling uniek is en ongelijk wordt behandeld biedt elk kind ruimte tot ontwikkeling, hoogbegaafd of niet! Hartstikke inclusief!

Lees meer »

Agora voor ouders

"Mag ik me ook inschrijven?" vroeg ik aan Sjef Drummen op onze eerste community-avond. "Ja, dat zou je wel willen, maar helaas, daar ben je te oud voor!" was zijn antwoord. Toch heeft het Agora-onderwijs van mijn kinderen een effect op ons als ouders. We passen niet meer in het reguliere onderwijssysteem en hebben geleerd onze eigen vragen anders te benaderen of zelfs niet meer te stellen. Als Agora-ouder word je je bewust van je eigen conditioneringen als je de moeite neemt naar jezelf te reflecteren met de spiegel die je kinderen je voorhouden. Sterker nog, eigenlijk ben ik stiekem toch wel een beetje Agoriaans ontwikkeld de afgelopen jaren, zonder inschrijving... 

Lees meer »

Podcast Agora Amsterdam - Xplore

Op donderdag 10 maart mag ik digitaal aanschuiven bij de speciale avond van Xplore Amsterdam voor ouders als ervaringsdeskundige Agora-moeder. De avond is georganiseerd door NOVA (Netwerk Ouders Verzorgers) en wordt ondersteund door de Ouderraad. Het gesprek werd geleid door Saskia van NOVA en begeleid door Sanne (NOVA) en Hugo (Ouderraad) in de chat. Het gesprek is opgenomen en als podcast te beluisteren. Het duurt zo'n 80 minuten en is in vier delen geknipt. Ben je nieuwsgierig? Luister de podcast! Wil je weten welke vragen aan de orde zijn gekomen, zie helemaal onderaan de vragenlijst.

Lees meer »

Eens een Agora-kind, altijd een Agora-kind?

Een groot vraagteken na Agora was het vervolgonderwijs... Mijn dochter zit nu een aantal maanden op een HBO-opleiding die niet Agoriaans is en dat is boeiend, zowel voor haar als voor mij! Wat tref je aan als je Agora verlaat en naar niet Agoriaans vervolgonderwijs gaat? Valt je kind dan 'terug' en voelt het zich doodongelukkig in opnieuw regulier onderwijs? Vraag je jezelf als ouder dan af; waarom heb ik haar dit in vredesnaam aangedaan? Of... gebeurt er iets anders? 

Lees meer »