Agora als lichtbaken!

 

Waarom vind je op deze website 'Mirs wereld' iets over onderwijs, specifiek iets over Agora-onderwijs? Ik ben geen onderwijskundige, noch heb ik zelf iets in het onderwijs gedaan. Wel ben ik vanaf de geboorte van mijn kinderen bezig geweest een vorm van onderwijs te vinden die bij mijn kinderen zou passen in plaats van dat het kind zich maar moest aanpassen aan het onderwijs. Dat vond ik in het Agora-onderwijsconcept, dat ik zie als een lichtbaken voor de toekomst.

Ik vond Agora in 2015 voor mijn dochter bij de eerste Agora-school van Nederland, Wings Agora Roermond. Agora gaat uit van 'relationeel autonoom leren'. Wat ik heb ontdekt is dat Agora mijn kinderen 'heel’ laat. Ze mogen zijn wie ze zijn en zich van daaruit ontwikkelen. Mijn kinderen zijn in hun kracht komen te staan en dat vind ik de meest waardevolle opbrengst van het Agora-onderwijs. Ze willen veel doen en leren als ze gemotiveerd mogen kiezen. 

Wat ik enorm ben gaan waarderen is dat bij Agora kinderen van verschillende leeftijden en niveaus door elkaar zitten in coachgroepen. Ik vond het opzienbarend wat dat teweegbrengt: elk kind mag en kan zichzelf zijn en respect tonen voor anderen. De druk is van de ketel als je je niet elke keer moet vergelijken en aanpassen. Agora maakt kinderen sociaal vaardig en legt een basis voor krachtig burgerschap met bijbehorend eigenaarschap.

Agora is voor ons gezin een kijk op het je blijvend ontwikkelen geworden. Ik zie Agora als een lichtbaken voor de toekomst van onze kinderen en dat is ook waarom het een plek verdient op mijn website. Agora ontsteekt weer de lichtjes bij onze kinderen vanuit hun eigen kern en geeft hen de ruimte zich van daaruit te kunnen ontwikkelen. Agora is daarom een investering die ik iedereen kan aanraden als gezin. Jarenlang heb ik geblogd over mijn ervaringen in het Agora-onderwijs. Dat wat ik heb geleerd over wat er nodig is om Agora te laten werken in de praktijk als ouders heb ik samengebracht in een boek.

Op de foto zie je de werkplek van mijn dochter

Help, ik word Agora-ouder!

Het boek ‘Help, ik word Agora-ouder!’ is geschreven voor bewustwording dat onze overtuigingen en conditioneringen als volwassenen vanuit onze eigen ervaringen met het traditionele onderwijs niet meer werken en er bij Agora iets anders voor in de plaats moet komen. Dit boek is er voor jou als ouder om je te helpen je rol als Agora-ouder in te vullen én daarmee de kans te vergroten, dat het Agora-onderwijs voor je kind slaagt. Het boek neemt je mee in het loslaten van de traditionele ouderrol en wat ervoor in de plaats komt bij Agora. Je vindt in het boek successen, vragen en twijfels als Agora-ouder. Mijn verhalen worden geflankeerd door quotes van ouders en coaches. Ook zijn er 'ouderchallenges' die je de mogelijkheid geven iets verder te reflecteren op je eigen rol om thuis een leeromgeving te laten zijn voor 'relationeel autonoom leren'. 

Er is in Nederland nog geen 'standaard Agora-school'. Met andere woorden, je hebt het Agora-concept als theorie en je hebt de uitvoering in de praktijk die kan verschillen per school. Het gezamenlijke van alle Agora-scholen zit hem in het uniek zijn; in de wijze waarop ze zijn ontstaan, in de mate van onafhankelijkheid, in de wijze waarop ze groeien en in de wijze waarop hun interne organisatie is vormgegeven. Vergeet daarbij ook niet dat iets 'nieuws' op een bepaald moment 'een gegeven' wordt. Waar nieuwe Agora-scholen ontstaan is het de eerste twee, drie jaren een nieuwe school waar ouders voor 'durven' kiezen en zo eigenlijk mee de pioniers van de nieuwe school zijn. Naarmate de school langer bestaat wordt het ook een meer 'normale' keuze in het aanbod van scholen. Dat allemaal bij elkaar maakt, dat het 'Agora-gehalte' verschilt per Agora-school wat dus ook consequenties heeft voor de mate waarin je Agora-onderwijs, zoals bedoeld, kunt ervaren in de praktijk. Hoe dat precies zit kun je alleen maar in de praktijk ontdekken.

Ik heb het geluk gehad Agora te leren kennen in de beginperiode, de fase waarin er gezocht werd hoe de filosofie puur in praktijk kon worden gebracht. De fase waarin flow en creativiteit centraal stonden, er gepionierd werd en je duidelijk de energie kunt voelen van de innovatie gericht op 'de bedoeling' van Agora. Het is de fase waarin Agora vormkreeg, maar nog niet 'af' was. Dat wat ik heb ervaren in die beginperiode heb ik dan ook in het boek verwerkt waardoor je handvaten hebt als Agora-ouder om uit te zoeken welk 'Agora-gehalte' jouw school heeft in de praktijk. Wees kritisch in je waarneming om je ervan te verzekeren dat je kind en jij ook Agora-onderwijs beleven zoals het is bedoeld. Dat komt vooral neer op eerst voelen en daarna je hoofd erbij gebruiken. 

'Help, ik word Agora-ouder!' vindt zijn weg naar vele lezers in Nederland. Naar ouders, naar onderwijsprofessionals maar ook naar directies en besturen van scholen en andere geïnteresseerden in het onderwijs. De voorraad slinkt! Voor individuele exemplaren kun je nog goed terecht, wil je (als school) meerdere exemplaren, wacht dan niet te lang. Zie dit boek als mijn inspiratiesessie op schrift, als de footprint én evaluatie van mijn jarenlange betrokkenheid bij Agora die ik hiermee afsluit. Mijn pionieren maar ook mijn actieve ambassadeurschap eindigt daarmee. Dat betekent ook dat ik geen verzoeken voor inspiratiesessies, boekpresentaties of het zijn van gastspreker meer in behandeling neem. 

ISBN 978-90-9038659-1 -  hardback - 144 pagina's

€ 24,50 incl BTW, excl. verzendkosten

Recensies:

‘Ik zou er veel aan hebben gehad in de aanloop naar Agora en het eerste jaar.’  agora-ouder

‘Ik heb het boek in een ruk uitgelezen!  Wat een genot en (h)erkenning.’  agora-ouder

‘Geen hoogdravende theorie, maar praktisch, begrijpelijk en herkenbaar!’ agora-ouder

‘Miriam heeft een prachtig, persoonlijk en sprekend (hand)boek geschreven dat voor iedere ouder, maar ook voor onderwijsprofessionals, directies of bestuurders, Agoriaans of niet, herkenbaar is.’ Mathijs Drummen, Agoriaans Leider Buurtcollege Agora Maas en Peel

'Miriam is een Agora - ouder van het eerste uur. Haar boek zou verplichte lectuur moeten zijn voor alle geïnteresseerde Agora-ouders.' Jos Claessens, adviseur onderwijswetenschappen open universiteit, de 'huisprofessor van Agora'